Rakovník / Sedlčany – Spolek divadelních ochotníků v Sedlčanech debutoval na Wintrově Rakovníku 2015 svou inscenací Zítra to roztočíme, drahoušku. Postupová přehlídka amatérských souborů se uskutečnila v Tylově divadle a sedlčanští ochotníci na ní vystoupili v pátek 20. března.
Sedlčanským ochotníkům byla udělena dvě čestná uznání, a to za roli Aleny Bartáčkové, kterou ztvárnila Renata Holoubková, a za roli Nadi Kovalové, kterou hrála Kateřina Dundrová.
„Ke cti inscenátorů je skutečnost, že nalezli odpovídající typové herecké obsazení a především fakt, že nekopírují vzory dnes slavných hereckých osobností, které známe z Schulhoffovy komedie. Nahradit filmové prostředky není na divadelním jevišti jednoduché. Je potřeba připravit divadelní scénář tak, aby nahradil možnosti filmového střihu ryze divadelními prostředky a současně umožnil technologické řešení, především značeného počtu převleků mezi po sobě jdoucími scénami a tak podobně. To se inscenátorům příliš nepodařilo. Inscenace je zhruba o 40 minut delší než výchozí filmová předloha s minutáží 95 minut a trpí zdlouhavostí. Filmový střih by bylo nejspíš možné nahradit přesně budovanými situacemi, které budou zakončeny výraznými pointami. Ruku v ruce s tím by inscenaci prospěla proměna hereckých prostředků, a sice od převážně civilního herectví ke komediální herecké nadsázce. To se v inscenaci daří pouze Kateřině Dundrové v roli Nadi Nadi Kovalové a částečně Renatě Holoubkové v roli Aleny Bartáčkové. Ke zvážení je pak především redukce filmových dotáček, z nichž některé více zdržují, než přináší nezbytné informace. Samostatnou otázkou zůstává, proč dnes Schulhoffovu komedii hrát a o čem. Je natolik provázaná reáliemi doby takzvaného vyspělého socialismu, že její zpřítomnění je fakticky nemožné…,“ zhodnotil výkony sedlčanských ochotníků šéfredaktor Amatérské scény Milan Strotzer, který toto hodnocení publikoval ve zpravodaji, vydaném u příležitosti postupové přehlídky.
Režisér divadelního představení Richard Otradovec k tomu dodává: „Kritika lektorského sboru v čele s režisérem Divadla A. Dvořáka Příbram Milanem Schejbalem byla věcná a zaměřená především na rady, jak inscenaci pomoci. Formou diskuse jsem tak měl možnost obhájit svůj režisérský záměr – například že filmové dotáčky vznikaly během zkoušení inscenace, kdy v různých momentech nastal časový problém s převlékáním či upravením scény. Nejen z těchto důvodů byly do představení zařazeny. Styl natáčení zmíněných projekcí byl zaměřen především na sedlčanského diváka, aby měl možnost poznat, kde všude se natáčelo. Za mě i za herce bych mohl říci, že slova poroty jsou výzvou do dalších představení a udělená dvě čestná uznání velkou poctou pro herce a celý soubor. Doufám, že touto přehlídkou naše soutěžní ambice nekončí, a že do dalších let budeme mít chuť naši práci nadále prezentovat.„
Jana Spálenková
25. března 2015
Sedlčanský kraj (číslo 12 / ročník 26)