SEDLČANY – Ve středu 23. listopadu představili sedlčanští ochotníci svým divákům svoje nové představení Bedřich Smetana: THE GREATEST HITS. Představení vzniklo v tvůrčí dílně dramaturga Jiřího Janků a režiséra Petra Svojtky v roce 2012 v Divadle ABC. Nyní tuto hudební komedii nastudovali místní ochotníci pod režijním vedením Richarda Otradovce.
Na úvod se sluší upřesnit, že redakční vstupenka se uvolnila až den po premiéře, tedy ve čtvrtek 24. listopadu. Na představení jsem byl velmi zvědavý. Za prvé mám s ochotnickým herectvím drobné zkušenosti a za druhé je divadelní kritika jednou z mých žurnalistických disciplín, byť hodnotím pouze profesionální soubory.
Kdo ovšem dobře zná Spolek divadelních ochotníků Sedlčany, ví, že jeho úroveň lze označit jako poloprofesionální. Mezi ochotníky v regionu vyniká svojí aktivitou i odvahou, dobře zvládá propagaci a kromě činoherectví samotného se zabývá také dalšími součástmi dobrého divadla, ať již jde o kostýmy, hudbu či choreografii, čímž se celkový zážitek jen umocňuje.
To vše ovšem nemění nic na tom, že novým představením, které je zároveň úmyslně parodií na muzikál a zároveň se jedná o žánr divadla na divadle, se ochotníci pustili na opravdu tenký led. Dělat divadlo na divadle, tedy hrát, že hraji a prezentovat divákovi, jak probíhají zkoušky, ať již čtené či samotná generálka, to je úkol skutečně náročný a zvládnout jej nemusí ani profesionální oblastní soubory. Sedlčanští ochotníci se však se žánrem popasovali výborně, hra je přehledná, postavy mají jasný charakter, divák ví, kdo je kdo a ani v průběhu dvou a půl hodin se neztratí. To je velké plus.
Mimochodem, dvě a půl hodiny a k tomu přestávka, to je opět znak toho, že místní ochotníci v sobě mají cosi od profesionálů. Běžná ochotnická představení prostě tak dlouho netrvají. Za tu dobu se člověk snad ani na minutu nenudí. Zažije klasickou činohru, hodně zpěvu, živou kapelu na pódiu, taneční choreografie, nečekaná hudební aranžmá, očekávané i překvapivé momenty a šťastný konec.
Nechci úplně prozrazovat, o čem hra je, ale název hodně napovídá. Zkrátka a jednoduše: divadelní spolek zrovna zkouší klasiku všech klasik – Hamleta, když v tom dostane úkol, kvůli získání financí do rozpočtu divadla, nastudovat inscenaci, ve které představí všem osm a půl Smetanových oper. Nelehkého úkolu se zhostí po svém – vymyslí fiktivní příběh, do kterého zakomponuje postavy i písně napříč Smetanovými operami.
Je jasné, že o komično nebude nouze, navíc má představeni i jistý vzdělávací potenciál pro žáky a studenty škol Totiž vyjmenovat opery Bedřicha Smetany není tak těžké, ale znám alespoň v jedné větě jejich děj, to je už pro mnohé složitější úkol.
Nedá mi to a profesní čest by mi to ani nedovolila, abych se trochu nevěnoval hodnocení. Celkově je představení velmi dobře zvládnuté, odpracované, soubor jako celek skutečně znatelně „zamakal“. Výborný a odvážný nápad je živá kapela na jevišti. Pustit hudbu na playback by také šlo, ale zvolená verze je o mnoho lepší. Jednotlivé pěvecké výkony netřeba hodnotit, jsou místa lepší a místa slabší. Ale o tom to je. Na představení jsou zajímavá zejména aranžmá písní, některá dokonce rocková s rapovým nádechem, což ocení zejména mladší diváci. Navíc i to je trend moderní.
A dovolím si též ohodnotit některé herecké výkony. Při důrazu na to, že se jedná o ochotníky, avšak s vědomím, že snesou profesionální měřítka. Nejvíc mě, možná překvapivě, zaujala Kateřina Skalská v roli Káči – choreografky. Myslím, že zvolený žánr ji naprosto seděl. Jako by mi její komediantství připomínalo v některých momentech styl Báry Hrzánové… Pro diváka velmi mile a dobře působila také Tereza Marková alias Tereza-Mařenka.
Z mužských hereckým výkonů jsou nezapomenutelné zejména dva. Míru a Stařenku ztvárnil skvěle Miroslav Bouček, který potvrdil, že když muž hraje ženu, nemůže minout. Pro mě další překvapení způsobil Sláva Bloch alias Sláva-Sabina, který se mimo jiné ujal již zmíněného rapu.
Resumé: čekal jsem, že hra bude výborná, z pohledu ochotnického nadprůměrná. Hra je ovšem naprosto výborná, úchvatná a strhující. Je řemeslně dobře opracovaná, režijně pevně vedená a dobře prezentovaná. Ano, základem je skvělý scénář z Divadla ABC, to ovšem nic nemění na tom, že provedení se v Sedlčanech více než povedlo. S přihlédnutím ke všem okolnostem uděluji celkové hodnocení 90 %.
Tomáš Vašíček
30. listopadu 2016
Sedlčanský kraj (číslo 46, ročník 27)